Taky vám přeběhne mráz po zádech, když si vzpomenete na svá
školní léta? Na zkoušení u tabule, nervozitu, stažený žaludek a učitelku, která
se z vás snaží před celou třídou něco vydolovat? To, co našimi vzpomínkami často prochází jako
červená nit, je STRACH. Strach, že
uděláme chybu.
Náš vzdělávací systém je v mnoha ohledech založený na
soutěživosti a klade velký důraz na bezchybnost. Každé zaváhání, každá chyba
znamená, že je něco ŠPATNĚ! Káravý pohled, červený vykřičník a stupeň dolů! V tomhle
systému jsme všichni vyrostli. Formoval nás mnoho let. A tak není divu, že se
nám strach, že něco uděláme nebo řekneme špatně, zaryl pod kůži a jakmile před námi přistane papír s poznámkami psanými červenou tužkou, spíš než jako komentáře a podněty je vnímáme jako kritiku. A to je důvod, proč ve svých lekcích červenou tužku nikdy nepoužívám. Protože nechci, aby se mí klienti cítili mizerně.
Jenže to, co je ve skutečnosti špatně, je právě tenhle strach.
Svazuje nám ruce (a v případě angličtiny i jazyk), brání nám naučit
se něco nového nebo se s někým novým seznámit a popovídat si s ním, a
upírá nám tak možnost mít ze sebe a svých pokroků radost, brzdí nás a brání nám v pohybu. Jeho centrum je v amygdale, nejstarší části našeho mozku, a jeho primární úkol je připravit nás buď na boj, nebo na útěk. Jakmile nás přemůže strach, ztuhneme, rozbuší se nám srdce a stáhne žaludek. Jsme připravení se s někým poprat nebo prchnout do bezpečí, ale určitě ne si s někým příjemně popovídat nebo se něco nového a zajímavého dozvědět.