Jak se vyznat v různých typech výuky?

30.07.2021

Synchronní výuka, asynchronní výuka, přímá či nepřímá výuka, blended learning... Pryč jsou doby, kdy jediným způsobem, jak se naučit jazyk bylo docházení do skupinového kurzu v jazykové škole. Dnešní doba nabízí nepřeberné množství možností jak své znalosti zdokonalovat, jen v těch názvech aby se čert vyznal... Jestli se v nich ztrácíte, nevíte co od které výuky čekat a váháte co si vybrat, tak si v tom pojďte udělat trochu pořádek.



Výuka s lektorem


Přímá, nebo také synchronní výuka je jakákoliv výuka, při které máte lektora v přímém přenosu. Může to být lekce v učebně jazykové školy, může to být on-line výuka přes počítač a může to být klidně i intenzivní víkendový kurz v Krkonoších. Základem ale je, že jste vy a lektor v přímém kontaktu a abyste se sešli, museli jste oba synchronizovat své časové možnosti a najít pro obě strany vyhovující termín.

Přímá výuka bývá nejčastěji ve formě individuálních nebo skupinových lekcí. Každá z těchto forem má své plusy i mínusy a je dobré si na začátku dobře rozmyslet, co od výuky čekáte a jak moc specifické požadavky máte.

  • Skupinová výuka nabízí interakci s větším množstvím účastníků a většinou vyhovuje extrovertům, kteří nemají problém mluvit s kýmkoliv se na kurzu potkají. Její nevýhodou je, že v ní není moc prostor pro individuální potřeby jednotlivých účastníků, respektování jejich příliš rychlého/pomalého tempa apod.


  • Individuální výuka je ideální volbou pro ty, kdo se před lidmi mluvit bojí a nejdřív potřebují odbourat bloky a strachy v hlavě. Rozumné je také o individuálu uvažovat ve chvíli, kdy chcete svoji angličtinu oprášit super rychle kvůli pracovnímu pohovoru nebo služební cestě a potřebujete, aby vám lektor pomohl přímo s tím, co vás momentálně trápí.

Mezi přímou výuku patří i čím dál oblíbenější zážitkové kurzy jazyků. V angličtině (nebo jakémkoliv jiném jazyce) můžete vařit, ochutnávat víno, hrát deskové hry, šlapat po horách nebo třeba vytvářet vánoční ozdoby.




Výuka bez lektora


Při asynchronní výuce s lektorem své časové možnosti koordinovat nijak nemusíte, protože se učíte kdy vy sami chcete a kdy se vám to hodí. Na lektorovi jste časově naprosto nezávislí, protože se vašeho učebního procesu přímo neúčastní - proto se asynchronní výuce často říká i nepřímá.

Asynchronní výuka je v podstatě forma kontrolovaného samostudia, takový upgradovaný korespondenční kurz v Google Classroom.

  • Každý týden dostanete nové zadání
  • Máte 6 dní na jeho vypracování a odeslání zpět
  • Následně získáte ke všem úkolům zpětnou vazbu

Stejně jako u přímé výuky i u té asynchronní můžete studovat ve skupině nebo individuálně. Výhodou skupinových kurzů je větší možnost interakce mezi jednotlivými účastníky. Velmi často je součástí kurzu i podpůrná skupina např. na Facebooku, kde spolu můžou studenti komunikovat, sdílet své trable a úspěchy a navzájem se podporovat.

Individuální kurzy, které svým studentům nabízím já, jsou šité na míru pro daného jednotlivce. Na začátku spolupráce si se studentem ujasníme na jaké jazykové úrovni je, na co se potřebuje zaměřit, jaké jsou jeho cíle a časové možnosti a já mu podle toho sestavím personalizovaný studijní plán. Každý týden pak ode mě můj student dostane takové zadání, které mu pomůže vytyčených cílů dosáhnout. Nečekejte ale stohy nečitelných kopií a nudná cvičení z učebnic. Abychom se něco nového naučili, musí nás učení hlavně bavit. Proto pro výuku používám videa, poslechy, on-line procvičování, aplikace, obrázky a aktivity, u kterých studenti často zapomenou na čas a taky na fakt, že se vlastně učí.


Optimální mix


Když namixujete přímou a nepřímou výuku dohromady, vznikne blended learning. Za mě to úplně nejvíc nejlepší, co pro svoji angličtinu můžete udělat. S mými studenty kombinujeme asynchronní a přímou výuku podle jejich aktuálních potřeb, od setkání jednou za dva týdny se samostudiem na půl hodiny za týden až po super intenzivní kurz, kdy jsme se s klientem setkávali on-line 3 x týdně a k tomu měl ještě na další 3 hodiny samostatnou práci.

Možná vás napadá, jestli jsou blended learning nebo sama asynchronní výuka vhodné úplně pro každého. Odpověď je: ne, nejsou. Asynchronní výuka vyžaduje odhodlání, motivaci a chuť na sobě pracovat. Funguje skvěle těm studentům, kteří si najdou na angličtinu 5 -15 minut každý den, učení berou jako radost a baví je na sobě pracovat. Pokud někdo ale není ochotný posunout učení na žebříčku svých priorit mezi "top10", nemá smysl se do asynchronní výuky nebo blended learningu pouštět.



Vlastně to není nijak složité, že? Důležité je si dobře rozmyslet, jaká forma výuky je právě pro vás v danou chvíli optimální. Pokud si nevíte rady, napište mi do kontaktního formuláře nebo na e-mail karolina@rybkova.cz . Probereme vaše potřeby, cíle a možnosti a vymyslíme tu nejvhodnější variantu právě pro vás.



Další články na blogu:

K tomuto článku mě inspirovala moje nedávná účast na online konferenci pro lektory cizích jazyků, kde jsem měla tu čest být jedním z 23 řečníků, kteří zde přednesli své příspěvky. Mluvila jsem o pěti aspektech, které je dobré si pohlídat, když jako lektor chcete svoji práci dělat dlouhodobě a spokojeně.

Moje mateřština, český jazyk, je velmi složitá. Gramatika je komplikovaná, rozsáhlá a náročná i pro nás, rodilé mluvčí, a její výuce se ve škole věnuje hromada času. Na druhou stranu s výslovností si my, Češi, hlavu lámat moc nemusíme – slova se v češtině čtou tak, jak se píšou. A možná i to je důvod, proč i při výuce cizích...

S pojmy "extrovert" a "introvert" se už někdy určitě potkal každý z vás. Definice říká, že extroverti jsou osoby, které čerpají energii a inspiraci především z okolního světa, zatímco introverti ji čerpají ze světa vnitřního, ze svých pocitů, myšlenek a prožitků.

Potřebujeme ještě v dnešní době k výuce jazyků učebnice? Mají nám stále co nabídnout, nebo už patří do starého železa? Dokáže výuka bez učebnic využívající autentické materiály, zážitky a komunikaci s rodilými mluvčími učebnice 100% nahradit? A je taková výuka tím správným řešením pro všechny?

Nedávno mi volala moje klientka, se kterou se dvakrát týdně potkáváme online na individuálních lekcích. Jestli prý bych se nechtěla ujmout výuky jejího kolegy..?

Na začátku ledna jsem si dala dárek. Po podzimu, který byl v mnoha ohledech náročnější, než jsem čekala, jsem si uvědomila, že ačkoliv miluju svoji rodinu i svoji práci a nevyměnila bych je za nic na světe, potřebuju si od nich trochu odpočinout. A protože jsem introvert a občas dost příšerný asociál, nejlíp dobíjím baterky když jsem sama.

Klienti, kteří se na mě obrací s poptávkou po spolupráci jsou z velké většiny lidé, kteří vědí co chtějí, jsou rozhodnutí pro to něco udělat a na úvodní konzultaci tak přichází s předem formulovaným cílem.

Angličtinu potřebujete ke svému životu nebo práci, ale stále se vám nedaří ji naučit. Už několikrát jste zkoušeli začít, chodili jste na kurzy do jazykovky a po večerech šprtali nepravidelná slovesa, ale to učení vám prostě nejde a nebaví vás a vůbec, nejradši byste na to hodili vidle...? Existuje několik důvodů, proč tomu tak může být.

Ve škole jsme všichni strávili spoustu let a odnesli jsme si odtamtud hromadu vědomostí, zkušeností (ať už dobrých či špatných), a taky určitý způsob učení, mindset, se kterým přistupujeme k novým věcem, které se potřebujeme naučit. A ne vždy je to tak úplně výhra.

Když potkáte na ulici člověka, který si něco povídá sám pro sebe, asi si pomyslíte něco o jeho duševní nerovnováze. Napadlo vás ale někdy, že by samomluva mohla být i užitečná?

Už si balíte kufry na dovolenou? Ať už máte v plánu polehávání na pláži nebo běhání po horách, dobrá knížka se hodí vždycky. Pojďtě se mnou dnes mrknout na pár tipů na čtení, které bude dostatečně dovolekově relaxační a zároveň díky němu nenecháte zahálet svoji angličtinu 😉

Nekrmit

29.04.2022

Nedávno jsem jednu svoji novou klientku trošku zaskočila. Zakoply jsme během diskuze o téma "tancování" a ona zmínila, že se tanci sama aktivně věnuje. Pro mě jako lektorku to byla skvělá příležitost jak klientku "rozmluvit" na tématu, které ji bude bavit.

Jak byste se cítili, kdybyste prodavačku v obchodě s obuví požádali o tenisky a ona vám přinesla holínky? Kdybyste v kavárně místo objednaného cappuccina dostali lungo s mlékem? Nebo kdybyste pod odkazem na on-line kurz o DPH našli kurz o bezpečnosti práce?

Nedávno čekala moji klientku důležitá schůzka se zahraničními obchodními partnery. A protože je profík, na schůzku se pečlivě připravila.

Synchronní výuka, asynchronní výuka, přímá či nepřímá výuka, blended learning... Pryč jsou doby, kdy jediným způsobem, jak se naučit jazyk bylo docházení do skupinového kurzu v jazykové škole. Dnešní doba nabízí nepřeberné množství možností jak své znalosti zdokonalovat, jen v těch názvech aby se čert vyznal... Jestli se v nich ztrácíte, nevíte...

Pro krátké a výstižné představení sebe sama, firmy nebo produktu, se používá slovní spojení elevator pitch. Představení by to mělo být stručné, asi jako kdybyste s někým jeli ve výtahu a měli na vysvětlení pouhou minutu, ale zároveň by mělo náležitě vystihnout podstatu věci.

Mýtus je všeobecně rozšířená nepravda, vymyšlené tvrzení bez dostatečných důkazů. A o učení angličtiny jich koluje celá řada. V tomhle článku najdete hitparádu TOP 13 mýtů, se kterými se já a mí kolegové z řad lektorů jazyků setkáváme nejčastěji.

Takhle krásně vypadá Jičín, město kde žiju, z kopce jménem Brada. Byla jsem tu mnohokrát. Kromě jiného jsem se tu i vdávala. Ale tohle je poprvé, co jsem tu na kole.