Když jsem se před mnoha lety angličtinu učila já, svět
jazykové výuky pro introverty moc přátelský nebyl. Výuka probíhala ve velkých
skupinách, vyhrával ten, kdo se přihlásil a odpověděl jako první, a samostatně
v klidu doma jsem si mohla tak akorát vyplňovat cvičení v pracovním
sešitě.
Před nějakým časem jsem se účastnila workshopu, kde jeden
z úkolů bylo zavřít oči a představit si svoje vlastní učení se angličtiny
jako cestu, která někde začala a pak se nějak vyvíjela. Díky téhle aktivitě
jsem si připomněla,
- jak jsem s angličtinou začínala na základce
s učitelem, který ještě rok předtím učil ruštinu, a naše společné hodiny
byly o přepisování slovíček z učebnice do sešitu.
- A taky jak moc mě
ovlivnil rok, kdy k nám na školu přišla rodilá mluvčí, která nás vytáhla
z lavic, posadila nás do kruhu na zem a my s ní zpívali písničky, hráli hry a komunikovali.
- Anebo
nezapomenutelný komentář mé učitelky u
maturity, která se mě před maturitní komisí zeptala: "Karolíno, byla jste někdy
v Anglii?" a po mé záporné odpovědi zkonstatovala: "To je vidět." :)
Uvědomila jsem si, že nejvíc mě angličtina začala bavit – a
taky jsem se jí nejvíc naučila – paradoxně ve chvíli, kdy jsem se postavila
před studenty jako lektorka. Byla jsem nezkušené mládě a doma jsem trávila
hodiny a hodiny učením se, čtením, posloucháním nahrávek k učebnicím a
trénováním toho, jak svým studentům nejjednodušeji vysvětlit záludnosti
anglické gramatiky.
A byla jsem na to – v dobrém slova smyslu - sama. Sama
jsem si určovala tempo, vybírala si aktivity, které mě bavily, rozmýšlela a
plánovala a sepisovala si co budu chtít svým studentům na další hodině říct,
chodila jsem od okna k oknu a mluvila nahlas sama sama se sebou …
Objevila jsem konečně způsob učení, který na mě fungoval,
poznala jsem, že učit se může být docela zábava, a začala se bavit. Tak moc, že
jsem nakonec v obecné angličtině dosáhla až na Certificate of Proficiency in English (jazyková
úroveň C2) a v obchodní angličtině na Business
English Certificate Higher (hodnocení A, úroveň C2).